Wdech i wydech. Twój oddech jest ważniejszy niż myślisz!

woman, silhouette, sunset-570883.jpg

Oddech daje nam życie. Wykonujemy codziennie od 15 000 do 20 000 wdechów! Jest to tak naprawdę pierwszy ruch człowieka od momentu urodzenia. Wydaje się, że jest to rzecz banalna- każdy przecież oddycha i nie ma z tym problemu. Jaka w tym ma być niby filozofia?!

Pewnie Cię zaskoczę, ale jakieś 80- 90% ludzi robi to niepoprawnie- gorzej lub lepiej, jednak w prawie każdym przypadku ten wzorzec oddychania może być zaburzony.

Na co więc może wpływać zły wzorzec oddychania? Jakie problemy mogą z tego
wyniknąć?

  • bezdech senny
  • chrapanie
  • astma
  • wady postawy ciała
  • bóle kręgosłupa
  • osłabione mięśnie brzucha i grzbietu
  • gorsze ukrwienie
  • uczucie ciągłej zadyszki
  • napięcie mięśni karku i szyi
  • zaburzenia metaboliczne np.: cukrzyca
  • większe prawdopodobieństwo urazów i kontuzji

Jak widać- może z tego wyniknąć całkiem sporo problemów! A przecież to tylko
zwykły oddech…

Tak właściwie bez poprawnego oddechu nie da się prawidłowo stać, chodzić, siedzieć, a co dopiero ćwiczyć! Poprawny oddech jest fundamentem naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Głęboki oddech uspokaja i relaksuje.

Najczęściej złe oddychanie jest wynikiem stresu. W momencie kiedy jesteśmy poddani długotrwałemu napięciu, zmienia się nasz oddech. Bardziej oddychamy ustami, górną częścią klatki piersiowej, co powoduje mocne napięcie mięśni karku i szyi. Wdechy są krótkie, szarpane i niespokojnie. Oddychanie klatką piersiową dodatkowo wzmaga nasz układ współczulny- jest to układ, który przełącza nasze ciało w tryb „walcz lub uciekaj”! Wyobraź sobie co się dzieje z naszym ciałem jeśli ciągle tak oddychamy od rana do wieczora… Organizm odbiera to jako ciągły stres! Nie jesteśmy wstanie się zrelaksować.

Poprawny oddech powinien być wykonywany tylko i wyłącznie nosem. Nos służy do oddychania, a buzia do jedzenia! Nos nawilża, ociepla i oczyszcza powietrze. Kolejna ważna sprawa: głównym mięśniem oddechowym jest nasza przepona, a nie klatka piersiowa! Te dwie rzeczy mają ogromny wpływ na nasz oddech!

Oddychanie przeponowe (brzuszne) powinno w zdecydowanej większości przeważać. Taki oddech nas relaksuje oraz uspokaja nasze ciało i umysł. Dodatkowo, praca przepony wpływa na ruch naszych narządów wewnętrznych i „masuje” je! Dzięki temu są lepiej ukrwione- a to oznacza, że mogą pracować sprawniej.

Jak mam oddychać?

Połóż się na plecach z ugiętymi kolanami. Weź głębokich wdech nosem i swobodny wydech nosem. Wyobraź sobie, że chcesz maksymalnie wypełnić swój brzuch powietrzem- ważne, żeby to powietrze rozchodziło się w każdą stronę tj. brzuch się unosi, żebra się rozszerzają, plecy mocniej dociskają do podłoża, czujesz nacisk na dolną część miednicy. Dodatkowo możesz położyć po jednej dłoni na klatce piersiowej i brzuchu. Brzuch powinien unieść się pierwszy, a w ostatnim momencie dopiero klatka piersiowa.

Oddychanie jest naszym naturalnym ruchem, więc poświęcenie 5-10 minut wieczorem lub rano na trening oddechu nie powinno być problemem, a wręcz Twoim obowiązkiem, jeśli cierpisz na wyżej wspomniane dolegliwości.

Koncentracja na oddechu wspaniale wpływa na relaksację naszego całego ciała oraz umysłu.

Daj sobie chwilę czasu tylko dla siebie. Zaufaj mi, że za jakiś czas to bardzo dobrze wpłynie na Twoje zdrowie i samopoczucie.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry