Trening prozdrowotny

Trening prozdrowotny Kraków - Adrian Bugno

Czym jest trening prozdrowotny?

W mojej opinii trening prozdrowotny to taki, który przede wszystkim nie szkodzi!

Jak sama nazwa wskazuje taka forma ćwiczeń ma przede wszystkim wpływać na profilaktykę zdrowia oraz poprawić ogólnie pojętą sprawność, a dopiero w dalszej kolejności będzie ważny wygląd lub wyniki sportowe.

Aby trening pozytywnie wpłynął na zdrowie należy uwzględnić dla kogo taki trening jest, jak wygląda sprawność na dzień dzisiejszy oraz odpowiednio dopasować zestaw ćwiczeń i ich częstotliwość w zależności od wieku, stażu treningowego, poziomu sprawności oraz płci.

Jakie cechy powinien mieć trening prozdrowotny?

  • odpowiednia technika wykonywania ćwiczeń – jeśli ciężar jest zbyt duży, czego konsekwencją jest błędnie wykonany ćwiczenia, to należy zmniejszyć obciążenie
  • należy wykonywać ćwiczenia, które osoba jest wstanie wykonać poprawnie. Jeśli dane ćwiczenie nie jest wykonane dobrze technicznie pomimo pomocy trenera, wtedy trzeba dobrać prostszą formę ćwiczenia, a dopiero w przyszłości
  • każde ćwiczenie powinno być wykonane w kontrolowanym tempie i w pełnym zakresie ruchu. Ćwiczenia wykonywane dynamicznie , szczególnie jeśli nie jest zachowana poprawna technika może doprowadzić do poważnych urazów
  • intensywność ćwiczeń należy dobrać indywidualnie w zależności od sprawności osoby. Chodzi o to, aby po treningu człowiek czuł pozytywne zmęczenie i zadowolenie
  • trening powinien być zróżnicowany, dlatego należy równomiernie rozwijać każdą część ciała. Na przykład zbyt intensywne ćwiczenia na mięśnie brzucha mogą doprowadzić do poważnych problemów z kręgosłupem oraz dyskopatii
  • w treningu trzeba uwzględnić obecny stan zdrowia. Jeśli osoba ćwicząca ma na przykład problemy z kręgosłupem , w pierwszej kolejności trzeba zająć się odpowiednim wzmocnieniem mięśni głębokich brzucha i grzbietu, zanim przejdzie się do bardziej zaawansowanych metod treningowych
  • w treningu prozdrowotnym trzeba uwzględnić różne formy aktywność. W programie treningowym powinny znaleźć się ćwiczenia siłowe, kondycyjne, rozciągające i zwiększające elastyczność oraz gibkość

Dla kogo jest wskazany trening prozdrowotny?

Uważam, że każda osoba bez względu na wiek i poziom sprawności, która traktuje ćwiczenia jako rekreację oraz formę relaksu powinna trzymać się wyżej wymienionych zasad, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowiem i sprawnością. Taki właśnie trening będzie najlepszym rozwiązaniem dla zdecydowanej większości osób.

Zobacz również:

Trening personalny Fizjoterapeuta Trening funkcjonalny Trening siłowy Trening kulturystyczny Trening modelujący sylwetkę Plan żywieniowy Trening dla osób starszych Trening medyczny Rehabilitacja po kontuzjach Terapia manualna Korekcja wad postawy Przygotowanie motoryczne Masaż leczniczy