Trening osób starszych

Trening dla osób starszych Kraków - Adrian Bugno

Aktywność fizyczna w starszym wieku

Na całym świecie średnia długość życia człowieka zdecydowanie wydłużyła się w ostatnim wieku. W miarę upływu czasu dochodzi do pewnych zmian w organizmie, które niestety będą pogarszać funkcjonowanie oraz komfort życia. Dlatego szczególnie w starszym wieku warto zadbać o swoją kondycję oraz sprawność fizyczną, żeby zapobiegać wszystkim procesom starzenia i jak najdłużej cieszyć się zdrowiem!

Jakie procesy zachodzą w organizmie podczas starzenia?

Starzenie się organizmu jest czymś naturalnym. W trakcie tego procesu możemy zauważyć:

  • zwolnienie całego metabolizmu
  • zwiększa się ilość procesów katabolicznych (procesy rozpadu) w stosunku do procesów anabolicznych (proces budowania) w organizmie, a tym samym regeneracja będzie wolniejsza
  • zmniejsza się gęstość mineralna kości, więc człowiek jest bardziej podatny na złamania
  • spadek siły oraz masy mięśniowej
  • obniża się wydolność układu sercowo-naczyniowego oraz oddechowego

Jakie korzyści może dać trening w starszym wieku?

Najlepszym lekarstwem, żeby zapobiegać tym wszystkim procesom starzenia jest aktywność fizyczna! To właśnie dzięki odpowiednio zaplanowanemu treningowi jesteśmy w stanie pozytywnie wpłynąć na takie elementy jak:

  • znaczna poprawa komfort życia
  • funkcjonowanie mózgu oraz pamięć
  • zwiększanie siły i masy mięśniowej poprzez trening oporowy
  • poprawę kondycji, wytrzymałości i samopoczucia
  • zwiększenie witalności i chęci do życia
  • zwiększenie ruchomości i elastyczności mięśni oraz stawów
  • wzmocnienie układu sercowo-naczyniowego i oddechowego

Czy istnieją jakieś przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń fizycznych w podeszłym wieku?

O ile ktoś nie ma poważnych schorzeń, które uniemożliwiają mu efektywne poruszanie się to żadna choroba nie jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do ćwiczeń. Wręcz są one wskazane! Najważniejsze, aby cały program ćwiczeń był dostosowany do możliwości i sprawności osoby starszej. Aktywność fizyczna powinna być przede wszystkim systematyczna.

Jakie ćwiczenia będą najlepsze dla osób starszych?

W treningu seniora trzeba uwzględnić takie formy treningu jak:

  • Trening siłowy/oporowy – taki trening pozwoli zwiększyć siłę i masę mięśniową. Dodatkowo gęstość mineralna kości pod wpływem obciążenia zwiększy się.
  • Trening kondycyjny – pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy oraz oddechowy
  • Stretching – rozciągania całego ciała poprawi elastyczność stawów oraz mięśni
  • Ćwiczenia oddechowe – pomogą wyciszyć się, zrelaksować oraz dotlenić organizm
  • Gry zespołowe oraz sporty indywidualne – ogólne poprawienie sprawności plus element rywalizacji wpłynie pozytywnie na samopoczucie

Zobacz również:

Trening personalny Fizjoterapeuta Trening funkcjonalny Trening siłowy Trening kulturystyczny Trening modelujący sylwetkę Trening prozdrowotny Plany żywieniowe Trening medyczny Rehabilitacja po kontuzjach Terapia manualna Korekcja wad postawy Przygotowanie motoryczne Masaż leczniczy