Trening funkcjonalny

Czym jest trening funkcjonalny?

W treningu tym pracujemy przede wszystkim nad ogólną sprawnością naszego ciała. Jak sama nazwa wskazuje, koncentrujemy się w nim na funkcji, a ściślej, aby ćwiczenia wykonywane w takim treningu, przełożyły się w pozytywny sposób na ogólne funkcjonowanie na co dzień. Celem ćwiczeń jest skupienie się na wykonywaniu ruchów podobnych do tych, które mamy na co dzień takich jak wstawanie z łóżka, dźwiganie ciężkich przedmiotów z ziemi lub robienie porządków w domu.

Jak wygląda trening funkcjonalny?

Do treningu wykorzystuje się różnego rodzaju sprzęt np.: piłki szwajcarskie, liny TRX, piłki bosu, taśmy, gumy itp. Często również wprowadza się elementy pracy nad równowagą. Będzie to doskonały trening w szczególności dla osób starszych, dla których funkcjonowanie na co dzień jest bardzo ważne. Wbrew pozorom trening funkcjonalny nie należy do najłatwiejszych. Odpowiednia intensywność oraz często wymagające ruchy potrafią mocno zmęczyć!

Trening zazwyczaj trwa ok 40 do 60 minut. Ćwiczenia są przeprowadzana w formie stacji tj. po wykonaniu jednej serii ,przechodzimy do kolejnych i powtarzamy taki obwód kilkukrotnie. Przerwy między ćwiczeniami nie powinny trwać dłużej niż 90 sekund.

Zalety treningu funkcjonalnego :

  • pozytywnie wpływa na samopoczucie
  • poprawia ogólnie pojętą sprawność
  • zwiększa siłę mięśniową
  • kształtuje sylwetkę
  • wzmacnia mięśnie głębokie brzucha i grzbietu
  • zapobiega bólom kręgosłupa oraz poważnym kontuzjom
  • doskonali kondycję

Do kogo jest skierowany trening funkcjonalny?

Z pewnością trening funkcjonalny jest skierowany do ludzi, którzy są zarówno osobami początkującymi, jak i bardziej zaawansowanymi w ogólnie pojętym treningu. Niewątpliwie sprawdzi się u osób w każdym wieku, które na co dzień dużo siedzą, mają problem z gibkością, elastycznością i chcieli by się poczuć lepiej w swoim ciele.

Reasumując, trening funkcjonalny sprawdzi się doskonale jako uzupełnienie treningu sportowego- szczególnie wśród osób trenujących drużynowo. Taki trening mocno wpływa na poprawę koordynacji ruchowej, szybkość, zwinność oraz siłę mięśniową, która jest najważniejszym czynnikiem polepszającym nasze parametry motoryczne.

Zobacz również:

Trening personalny Fizjoterapeuta Trening funkcjonalny Plan żywieniowy Trening kulturystyczny Trening modelujący sylwetkę Trening prozdrowotny Trening dla osób starszych Trening medyczny Rehabilitacja po kontuzjach Terapia manualna Korekcja wad postawy Przygotowanie motoryczne Masaż leczniczy