Plany żywieniowe

Plan żywieniowy jest to specjalnie przygotowany jadłospis dostosowany do potrzeb danej osoby. Taki plan powinien uwzględnić parę czynników, które mają decydujący wpływ na to czy nowy styl odżywiania spowoduje osiągnięcie zamierzonego celu.

Plany żywieniowe -  Kraków - Adrian Bugno

Plan żywieniowy – czym się charakteryzuje?

1. Plan żywieniowy powinien być urozmaicony i zawierać produkty bogato odżywcze.

Każdy styl żywienia powinien zawierać produkty naturalne i najwyższej jakości. Do grupy takich produktów z pewnością zaliczymy mięso każdego rodzaju np. kurczak, indyk , wieprzowe, wołowe oraz ryby i owoce morza.

Kolejna grupa naturalnego i pełnowartościowego pożywienia będą wszelkiego rodzaju orzechy, nasiona, zboża typu: kasza gryczana, jagalna.

Dodatkowo oczywiście powinniśmy pamiętać o regularnym spożywaniu warzyw i owoców

2. Zapotrzebowanie kaloryczne

Każdy człowiek ma pewne zapotrzebowanie kaloryczne, które jest uzależnione od wieku, szybkości metabolizmu, płci, budowy ciała i aktywność w ciągu dnia. Bardzo ważne jest oszacowanie takiego zapotrzebowania w zależności od naszego celu treningowego tj. utrzymanie wagi, spalenie tkanki tłuszczowej lub budowa masy mięśniowej

3. Rozkład makroskładników

W żywieniu wyróżniamy trzy główne makroskładniki: białko , węglowodany i tłuszcze. Bardzo ważne jest aby w planie żywieniowym uwzględnić ich procentowy rozkład. Każdy z tych makroskładników ma inny wpływ na organizm i ich proporcja jest niezwykle ważna!

Białko jest składnikiem, który jest swego rodzaju „cegiełką” w naszym ciele i większość naszych tkanek potrzebuje go go odbudowy i regeneracji.

Węglowodany są przede wszystkim najważniejszym źródłem energii dla naszego organizmu. Jego odpowiednia ilość sprawi, że będziemy mieli wystarczająco dużo energii do działania oraz regeneracji naszego organizmu.

Tłuszcze są bardzo dobrym źródłem energii oraz dodatkowo pełni ważne funkcje w naszym organizmie. To właśnie z tłuszczu powstają wszystkie hormony w naszym ciele, więc są niezwykle istotne w funkcjonowaniu naszego organizmu

4. Ilość i pory posiłków

Nie jest to może najważniejsze zagadnienie, jednak dla wielu osób jest istotny. Ważne, aby posiłki w planie żywienia uwzględnić pory posiłków i w zależności od ich ilości, odpowiednio rozłożyć makroskładniki w diecie.

5. Wykluczenie konkretnych produktów w zależności od stanu zdrowia

Wiele osób musi wprowadzić pewne restrykcje dietetyczne w zależności od tego jakie mają dolegliwości zdrowotne. W zależnosci od jednostki chorobowej jadłospis będzie się różnił i wykluczał pewne grupy produktów lub konkretnie tylko jeden, który może w negatywny sposób oddziaływać na człowieka np. osoby z celiakią muszą unikać glutenu, a osoby z nietolerancją laktozy będą unikać nabiału.

Zobacz również:

Trening personalny Fizjoterapeuta Trening funkcjonalny Trening siłowy Trening kulturystyczny Trening modelujący sylwetkę Trening prozdrowotny Trening dla osób starszych Trening medyczny Rehabilitacja po kontuzjach Terapia manualna Korekcja wad postawy Przygotowanie motoryczne Masaż leczniczy