Niedoczynność tarczycy i jej wpływ na trening

doctor, medical, medicine-563428.jpg

Niedoczynność tarczycy jak to ostatnio mówię jest obecnie „w modzie”. Niestety spotykam coraz większą liczbę osób (szczególnie kobiet) z tą przypadłością. Niedoczynność tarczycy jest to choroba w wyniku której narząd wydziela zbyt małą ilość hormonów: tyroksyny oraz trójjodotyroniny.

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy to problem, z którym boryka się coraz więcej osób. Coraz więcej osób jest też świadome tego schorzenia. Niedoczynność tarczycy spowodowana jest niedoborem hormonu tarczycy. Diagnoza choroby nie jest łatwa, ponieważ nie daje wyraźnych objawów. W rzeczywistości jedynym pewnym sposobem postawienia dokładnej diagnozy jest wykonanie testów, które określą poziom hormonów tarczycy we krwi pacjenta. Leczenie jest konieczne, ponieważ wada tarczycy wpływa również na inne narządy w ciele. Niedoczynność tarczycy musi być leczona i leczona tak szybko, jak to możliwe dla pacjenta.

Objawy i przyczyny niedoczynności tarczycy

Przyczyną niedoczynności tarczycy jest bardzo często stan zapalny tego narządu. Jest on spowodowany nieprawidłową pracą układu odpornościowego. Z jakiegoś powodu nasz organizm zaczyna traktować tarczycę niczym „intruza” i komórki układu immunologicznego zaczynają atakować zdrowe tkanki narządu. Dlatego właśnie choroba Hashimoto należy do grupy schorzeń z autoagresji. Nie ma do tej pory żadnych badań naukowych, które by konkretnie pokazały z jakiego powodu nasz własny organizm atakuje swoje zdrowe tkanki. Z mojego doświadczenia wynika, że najczęściej jest to problem dużo bardziej złożony i połączony z nieprawidłową pracą tak właściwie całego organizmu. Głównym podłożem chorób tarczycy jest z pewnością stres. Bardzo często wraz z tą chorobą towarzyszą inne dolegliwości m.in.: insulinooporność lub różnego rodzaju problemy układu pokarmowego. Nie zawsze niedoczynność tarczycy jest spowodowana stanem zapalnym. Innymi przyczynami może być niedobór jodu, zmęczenie, nadmierny wysiłek fizyczny lub psychiczny, nieprawidłowa praca podwzgórza i przysadki mózgowej oraz w wyniku działania pewnych leków.

Objawów niedoczynności tarczycy jest całkiem sporo i w każdym przypadku mogą być inne.

Hormony tarczycy pełnią bardzo ważną rolę w metabolizmie komórki, przez co najczęściej będzie takim osobom brakować energii.  Zatem najczęstszym objawem z którym się spotykam jest przewlekłe zmęczenie i senność. Są to pierwsze sygnały, że coś się dzieje nie tak. Bardzo często wartości referencyjne w badaniach są w normie, lecz osoba może mieć już pierwsze objawy nieprawidłowej pracy tego narządu.

Pozostałe objawy, które często występują to:

  • zaburzenie termoregulacji (np.: zimne dłonie i stopy)
  • osłabienie siły mięśniowej
  • zaparcia
  • przybieranie na wadze
  • problemy z pamięcią i koncentracją
  • obniżenie nastroju
  • sucha skóra
  • suche, łamliwe włosy

Aby zdiagnozować niedoczynność tarczycy należy zbadać ilość wolnych hormonów tarczycy tj. fT3 i fT4 oraz TSH – hormon produkowany w przednim płacie przysadki mózgowej, który stymuluje ten narząd do pracy. Dopiero na podstawie tych trzech hormonów można postawić diagnozę, czy powyższe objawy mogą wynikać z nieprawidłowej pracy tarczycy.

Niedoczynność tarczycy, a efekty treningowe

Zatem w jaki sposób niedoczynność tarczycy może wpłynąć na efekty treningowe?

Takie objawy jak ciągłe zmęczenie oraz senność z pewnością mają wpływ na motywację oraz jak intensywny trening może ktoś wykonać. Mniej wykonanej pracy na treningu przełoży się na efekty jakich możemy oczekiwać. Dodatkowo niedobór hormonów tarczycy wpłynie na metabolizm komórki. Regeneracja jest zwolniona, tym samym nie można trenować z wysoką częstotliwością. W przypadku wielu osób, szczególnie kobiet, niedoczynność tarczycy wpłynie na proces spalania tkanki tłuszczowej. Zwolniony metabolizm pośrednio wpłynie na poziom tkanki tłuszczowej. Trudniej takim osobom jest zgubić tkankę tłuszczową, ale również zbudować masę mięśniową. Oczywiście to nie oznacza wcale, że to staje się niemożliwe. Sam proces jednak będzie zwolniony i bardziej oddalony w czasie, niż w przypadku zdrowej osoby. W przypadku właśnie tej jednostki chorobowej bardzo ważne jest, aby nie przesadzić z nadmiernym wysiłkiem fizycznym. Osoby z chorobą Hashimoto mają często wiele innych dolegliwości, przez które nie powinny trenować zbyt intensywnie. To może tylko pogorszyć stan zapalny w ciele. A im będzie większy stan zapalny, tym proces chorobowy może się pogłębić. Zalecana jest tu umiarkowana aktywność fizyczna.

Jak radzić sobie z niedoczynnością tarczycy?

Osoby z niedoczynnością tarczycy przede wszystkim powinny znaleźć przyczynę swoich problemów. Dopiero wtedy można podjąć pierwsze kroki w celu poradzenia sobie z tą chorobą. Jeśli jednak jest to choroba Hashimoto, która jest najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy, wtedy trzeba w pierwszej kolejności udać się do endokrynologa. Ustali on, czy potrzebne są leki oraz jaka dawka będzie najlepsza. Po zdiagnozowaniu przyczyny należy zająć się ogólnie pojętym stylem życia. To co jemy, jak śpimy i jak wygląda nasze życie jest głównym powodem tego, że taka dolegliwość kogoś spotkała. Odżywianie powinno być dopasowane indywidualnie, ponieważ każdy przypadek jest inny. Często osoby z niedoczynnością tarczycy mają nietolerancję glutenu oraz laktozy. Dlatego często zalecam, aby w 100% wyeliminować pszenicę oraz nabiał z diety. Nawet u osób zdrowych wcale nie wpływają one pozytywnie na stan zdrowia, a tym bardziej u kogoś z niedoczynnością tarczycy. Trzeba również dopasować odpowiednią ilość kalorii oraz proporcję makroskładników tj.: białek, węglowodanów i tłuszczy. Tym powinien zająć się dietetyk kliniczny, który ma doświadczenie w prowadzeniu osób z problemami z tarczycą. Sen będzie niezwykle ważny, jeśli chodzi o regenerację całego organizmu. Jeśli do tej pory ktoś to zaniedbał – czas to zmienić! Aktywność fizyczna powinna być umiarkowana wykonywana od 2 do 4 razy w tygodniu. Ćwiczenia siłowe, bieganie, pływanie, rower – wszystko jest okej, o ile nie przesadzamy z jego intensywnością.

Stres będzie bardzo silnym czynnikiem, który będzie negatywnie wpływał na pracę tarczycy. Tych bodźców stresowych będzie bardzo dużo: praca, partner, rodzina lub inne sytuacje życiowe. Trzeba pamiętać o tym, żeby myśleć przede wszystkim o sobie – dobre samopoczucie jest kluczowe w procesie zdrowienia. Czasem nawet będzie potrzebna konieczna zmiany pracy lub partnera, aby wyzdrowieć!

Medytacja i praca nad samym sobą, swoimi emocjami są bardzo ważne i pomocne w procesie powrotu do zdrowia. Spokojna głowa, zrelaksowane ciało to fundament o którym trzeba pamiętać. Bardzo często nieprawidłowa praca tarczycy zaczyna się od problemów układu pokarmowego. Układ pokarmowy bardzo szybko i mocno reaguje na stres. W momencie odczuwania stresu funkcjonowanie narządów spowalnia, tym samym cały proces trawienia nie może przebiegać prawidłowa. Wtedy z biegiem czasu dochodzi do coraz gorszej pracy całego organizmu i poszczególnych jego narządów z powodu niedoboru witamin, minerałów i innych składników odżywczych.

Kluczem do tego, aby dobrze funkcjonować z niedoczynnością tarczycy jest systematyczność i konsekwencja. Jeśli do tej pory ktoś zaniedbał zdrowy styl życia – musi przygotować się, że minimum rok trzeba być bardzo restrykcyjnym w zaleceniach od lekarza, trenera i dietetyka. Im więcej ktoś włoży wysiłku w to, aby wyzdrowieć, tym szybciej będzie możliwe lepsze samopoczucie oraz osiągnięcie celów treningowych.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry