Mięśnie głębokie brzucha – nasze centrum ruchu

sports, fitness, fit-2245029.jpg

Mięśnie głębokie brzucha są obecnie najważniejszą grupą mięśniową w naszym ciele. W pracy ze swoimi klientami zauważyłem, iż jest to często zaniedbana partia ciała. Dlatego postanowiłem napisać krótki artykuł, żeby bardziej zobrazować temat i wytłumaczyć powody, dla których każdy powinien zwrócić uwagę na swój brzuszek 😉

Do grupy mięśni głębokich brzucha zaliczamy:

Przeponę – główny mięsień oddechowy, którego odpowiednie napięcie i elastyczność mają ogromny wpływ na całą postawę ciała, ustawienie klatki piersiowej oraz odpowiednie dotlenienie organizmu. Odgranicza ona klatkę piersiową od jamy brzusznej.

Mięsień poprzeczny brzucha – jak sama nazwa wskazuje, ten mięsień przebiega w poprzek naszego brzucha. Jego główna rola to stabilizacja naszego ciała. Możemy poczuć jego napięcie poprzez wciągnięcie pępka, dlatego często w ich treningu zaleca się tego typu ćwiczenia.

Mięsień wielodzielny – znajduje się on pod warstwą prostowników grzbietu w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Jest to dość mały mięsień, który lokalnie kontroluje ustawienie kręgów względem siebie.

Mięśnie dna miednicy – bardzo ważna grupa mięśniowa, często zaniedbana u kobiet. Coraz częściej spotykam się u klientek z nietrzymaniem moczu właśnie w wyniku osłabienia lub zbyt dużego napięcia tej grupy mięśniowej. Jest to bardzo ważny fundament, gdyż utrzymuje nasze narządy wewnętrzne i odpowiada za prawidłową pracę układu moczowego, płciowego i pokarmowego.

Tworzą one wspólnie cylinder brzuszny, który spełnia niezwykle ważną rolę w naszym ciele m.in.:

  • utrzymuje poprawną postawę ciała
  • odciąża nasz kręgosłup, dzięki czemu jest mniejsze prawdopodobieństwo dyskopatii
  • bierze udział w absolutnie każdym ruchu w naszym ciele, nawet w momencie podnoszenia kubka ze stołu całe nasze centrum musi utrzymać napięcie, aby było to możliwe
  • silne centrum przekłada się na lepsze wyniki sportowe, mniejsza prawdopodobieństwo kontuzji całego układu ruchu oraz ogólnie lepsze zdrowie i samopoczucie
  • dobre napięcie mięśni głębokich brzucha to również węższa talia!

W odróżnieniu od mięśni powierzchownych nie mamy pełnej kontroli nad napięciem mięśni głębokich brzucha. Co prawda są techniki, które pomagają nam je aktywować, jednak one powinny pracować samodzielnie bez naszej świadomej kontroli w momencie dźwigania czegoś ciężkiego lub schylania się po coś. Popularna komenda „napnij brzuch” nie koniecznie musi być dobrym pomysłem. Na całe zagadnienie trzeba patrzeć globalnie!

Dlaczego zatem one się osłabiają? Powodów może być kilka:

  • siedzący tryb życia, który powoduje systematyczne osłabianie tej grupy mięśniowej
  • zły wzorzec oddychania, który stymuluje mięśnie głębokie brzucha do pracy, a tym samym ulegają one osłabieniu
  • w wyniku dolegliwości układu trawiennego, w szczególności samych jelit. Kiedy występuje jakiś stan zapalny, wzdęcia, zaparcia itp. naciskają one mocno na ściany brzucha, przez co mięśnie głębokie brzucha rozluźniają się
  • ogólnie pojęty stres, który zaburza prace całego układu ruchu poprzez zły oddech, pozycję zamkniętą klatki piersiowej. Napięcie w wyniku stresu w obrębie brzucha będzie osłabiać mięśnie głębokie brzucha
  • brak ruchu w ciągu dnia, który by stymulował do pracy mięśnie głębokie brzucha

W jaki sposób możesz wzmocnić te mięśnie?

  • dbaj o aktywność fizyczną każdego dnia. Każda forma ruchu będzie lepszym rozwiązaniem, niż siedzenie, nawet zwykłe spacery
  • praca nad poprawnym oddechem. Oddech będzie odgrywał kluczową rolę w odpowiednim napięciu mięśnie brzucha
  • medytacja i każda forma relaksu. Czasami nadmierne lub zbyt niskie napięcie mięśni głębokich brzucha może wynikać ze stresu. W momencie, kiedy pozwolimy organizmowi zrelaksować się to napięcie powinno się samo znormalizować
  • skorzystaj z pomocy trenera lub fizjoterapeuty, który pomoże zdiagnozować problem i wtedy przygotuje dla Ciebie odpowiedni plan działania, dzięki któremu odzyskasz odpowiednie napięcie mięśnie brzucha. Problem czasami może być dużo bardziej złożony i będziesz potrzebować pomocy specjalisty
  • ćwiczenia stabilizujące. Przykładowy zestaw ćwiczeń, możesz znaleźć w tym filmie, który nagrałem i myślę, że sprawdzą się one u zdecydowanej większości osób!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry