Jak radzić sobie ze stresem?

woman, library, books-3435842.jpg

Pracuje z ludźmi już od 5 lat jako trener personalny oraz fizjoterapeuta. Z moich obserwacji wynika, że to co z pewnością ma duży wpływ na zdrowie i samopoczucie to regularna aktywność fizyczna, zdrowe jedzenie, wystarczająco długi sen. O tym wie każdy.

Istnieje jednak jedna rzecz, która ma moim zdaniem największy wpływ na zdrowie – stres.

Jakieś 80% dolegliwości zdrowotnych moich klientów to skutki uboczne stresu. Większość napięć mięśniowych w ciele oraz dolegliwości zdrowotnych ma podłożę psychosomatyczne. Często słyszę frazesy typu „unikaj stresu” co jest absolutnie nie prawdą. Jedyną słuszną drogą jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. A więc jak to zrobić? Czym tak właściwie stres jest? Co decyduje o tym, że coś jest stresem?

Stres jest reakcją organizmu na różnego rodzaju bodźce, które są uważane ogólnie za nieprzyjemne. Warto tutaj skupić się na definicji, bo to nam mówi wszystko czym tak właściwie jest stres – to jest REAKCJA Twojego organizmu na bodziec. To Ty decydujesz o tym, co jest, a co nie jest dla Ciebie stresem. Dlatego mówienie, że masz stresującą pracę nie jest do końca trafnym określeniem, gdyż to Twoje nastawienie do pracy decyduje o tym, jaki będzie miała na Ciebie wpływ.

To Twoja reakcja na bodziec decyduje o tym, czy coś będzie stresujące lub nie. Wszystko co uważasz za nieprzyjemne, będzie Cię stresować.

Stresem może być krótki sen, niezdrowe jedzenie, brak aktywności fizycznej, brak kontaktów społecznych, praca, nieprzyjazne środowisko. Każdy z tych czynników świadomie lub podświadomie będzie mieć na Ciebie wpływ. Jednak decydujący w tym wszystkim jesteś Ty oraz Twoje nastawienie do wszystkiego.

Żyjemy w czasach, kiedy mamy ogromną ilość bodźców zewnętrznych. Nigdy wcześniej człowiek nie żył w takim tempie. Z jednej strony żyjemy w najlepszych czasach w historii ludzkości, gdyż komfort życia poprawia się coraz bardziej. Z drugiej strony depresja i innego rodzaju problemy natury psychicznej mogą zająć pierwsze miejsce wśród najczęściej występujących chorób. Więc jak to w ogóle stało się możliwe?

Owszem, możemy tutaj podać parę powodów, dlaczego tak się dzieje. Przede wszystkim to tempo życia ma na to wpływ.

Ale nie łudźmy się – świat nagle nie zawróci. Świat cały czas idzie do przodu. Jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie umiejętne radzenie sobie ze stresem i zarządzanie własnymi emocjami, uczuciami oraz myślami. To prawdopodobnie będzie jedna z najważniejszych umiejętności w przyszłości. W innym wypadku wszyscy „zwariujemy”…

Dlatego podam Ci parę pomysłów w jaki sposób możesz lepiej radzić sobie ze stresem.

1. Zdrowy styl życia

Jest to tak bardzo oczywiste, a tak mało ludzi to faktycznie praktykuje. Pewnie gdybym zapytał większości ludzi, co jest dla nich najważniejsze w życiu to powiedzą, że z pewnością zdrowie. Jednak to nie co mówisz, ale to co robisz pokazuje co jest dla Ciebie realną wartością. Zatem zadbaj o dobry sen, zdrowe jedzenie, regularną aktywność fizyczną, bo to pomoże Ci wzmacniać Twoje zdrowie. Bez wymówek. W zdrowym ciele zdrowy duch!

2. Bądź wdzięczny za to, co już masz

Narzekanie na wszystko i wszystkich, marudzenie oraz negatywne myślenie tylko bardziej będą wprowadzać Cię w zły nastrój. Jest to bardzo wygodne ponarzekać sobie, ale umówmy się – to wcale nie zmieni Twojego życia na lepsze. Jeśli masz dach nad głową, dobrze płatną pracę, rodzinę to uwierz mi, że od życie dostałeś/aś bardzo wiele! Wszystko inne zależy od Ciebie.

Tak bardzo człowiek skupia myśli na tym, czego jeszcze nie ma, że zapomina o tym co już ma.

Dobrym pomysłem jest codzienne praktykowanie wdzięczności. Codziennie przed rozpoczęciem swojego dnia usiądź spokojnie, zamknij oczy i pomyśl o tym, za co jesteś wdzięczny/a? Kiedy zaprogramujesz swoje myśli na coś pozytywnego, to takie rzeczy też przyciągasz do swojego życia. Jeśli odczuwasz w sobie wdzięczność to wszechświat z miłą chęcią da Ci tego więcej. Zaufaj mi – to ma ogromną moc!

3. Przestań uciekać przed swoim problemami

Wielu ludzi ucieka przed swoimi problemami – jest to dość naturalne i rozumiem to doskonale. Ludzie boją się, że sobie z czymś nie poradzą, boją się porażki, boją się opinii innych ludzi. Często człowiek próbuje sobie pomóc poprzez różnego rodzaju przyjemności. Papierosy, alkohol, imprezy, seks, gry komputerowe. To wszystko samo w sobie nie jest złe, ale jeśli to ma być tylko ucieczką od Twoich problemów to może przerodzić się w większe problemy.

Niestety umysł większości ludzi jest zaprogramowany w dość negatywny sposób. Podobno nawet 70% myśli jest negatywnych! To bardzo dużo. Jednak pocieszę Cię – masz na to wszystko wpływ i możesz to zmienić w każdej chwili.

Dobrym pomysłem jest medytacja. Wprowadź to do swojej codziennej rutyny. Za pomocą medytacji możesz wyciszyć swoje myśli, odciąć się od bodźców zewnętrznych oraz zobaczyć swoje życie z innej perspektywy. Może okaże się, że Twój problem jest dużo łatwiejszy do rozwiązania, a Ty niepotrzebnie swoimi myślami wyolbrzymiasz go?

Będąc spokojnym i wolnym od emocji jesteś wstanie racjonalnie ocenić sytuację. Wtedy możesz znaleźć właściwe rozwiązania swoich problemów.

4. Metoda małych kroków

Pamiętasz, ile razy dramatyzowałeś/aś na jakiś temat, a później okazało się, że wcale tak źle nie było? Ile stresów było przed ważnym egzaminem, a poszło Ci znacznie lepiej?

Większość problemów jest tworzonych w Twojej głowie. To Ty za pomocą swoich myśli tworzysz fantazje, które nigdy nie miały miejsca. Zamiast skupić się na byciu tu i teraz, człowiek często wpada w ciąg negatywnych myśli, które dodatkowo potęgują stres.

Jak to można przerwać? Jeśli na przykład stresujesz się ważnym egzaminem zastanów się nad tym, jaki powinieneś/aś wykonać pierwszy krok, aby sobie z tym poradzić? Prawdopodobnie to będzie nauczenie się materiału, który jest wymagany. A co jeśli przeraża Cię fakt, jak dużo materiału masz do przerobienia? Dobrym pomysłem będzie metoda małych kroków. Pierwszym małym krokiem będzie przeczytanie pierwszej strony książki. Skup się tylko i wyłącznie na tym! Nagle może się okazać, że nauka tak Cię pochłonie, że zapomnisz o tych negatywnych myślach.

Jeśli materiału jest bardzo dużo – zacznij przygotowywać się znacznie wcześniej, wtedy dużo łatwiej będzie Ci go przyswoić. W zależności od wyzwania, które na Ciebie czeka możesz się przygotować znacznie wcześniej, dzięki czemu będzie Ci dużo łatwiej poradzić sobie z nim.

Rozumiesz koncepcję małych kroków? Najważniejszy jest tylko Twój kolejny krok! Skupienie swoich myśli i działań na tym, co jest przed Tobą zrzuca z Ciebie ogromny mentalny ciężar całego wyzwania. Jeśli budujesz dom to nie zrobisz tego w jeden dzień – musisz układać kolejne cegły jedna po drugiej, aby doprowadzić cały projekt do końca. Tylko to się liczy!

Ważne jest to, aby nie dać się ponieść negatywnym myślom oraz emocjom, a przede wszystkim skupić się na działaniu. Bo to Twoje działania mogą sprawić, że znajdziesz rozwiązania swoich problemów.

Oczywiście metod i sposobów radzenia sobie ze stresem jest znacznie więcej. Na ten temat powstało już tysiące książek, które poruszają temat radzenia sobie ze stresem. W tym artykule chciałem tylko podkreślić, jak ważny jest to temat i trzeba o tym mówić!

Podsumowując to Twoje nastawienie ma największy wpływ na Twoje samopoczucie. Jeśli nauczysz się radzić sobie ze stresem, ze swoimi emocjami, uczuciami oraz myślami to Twoje życie będzie wyglądało znacznie lepiej.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry